mandag den 1. januar 2007

Københavnsk Socialrealisme

.
Aminas Breve - Jonas T. Bengtsson
Læst ca. oktober 2006

Aminas Breve gjorde stort indtryk på mig, da jeg læste den. Jeg levede mig fuldstændig ind i den skizofrene hovedperson; og ofte måtte jeg lægge bogen fra mig, fordi det blev for stærkt. Det er barsk realisme, og meget, meget velskrevet.

Jonas T. Bengtsson er aktuel med sin nye roman Submarino, som jeg første gang så på et billboard på Nørreport Station, da jeg stod og ventede på toget. Jeg har endnu ikke læst romanen, men den er reserveret, og jeg glæder mig til at se, om denne svære toer kan leve op til debutromanen. Politikens anmelder er tilfreds, så jeg håber, at jeg også bliver det.

Forfatterens egne ord om bogen (fundet her):
"Aminas Breve. Min første bog. Den tog mig tre år at skrive og overbeviste mig om, at jeg ville være forfatter. Den modtog debutantprisen ’05. Ganske kort kan man sige, at den handler om en skizofren ung mand, der leder efter sin forsvundne veninde – Amina. Lige nu er den i pocketbog rundt omkring til en flad halvtredser"

Ingen kommentarer: