mandag den 1. januar 2007

Gysets Mester

.
Knogler - Stephen King
Læst ca. 2001

I gymnasiet blev jeg tvunget til at læse novellen "The Boogyeman" i engelsk, og jeg var så angst at jeg ikke kunne læse den færdig. Jeg svor at jeg aldrig ville læse noget af ham igen! Derfor er det først sent jeg er kommet i gang med Gysets Mester, Stephen King! Den første bog jeg læste var "Dolores Claiborne" (som i øvrigt er filmatiseret med en strålende Kathy Bates i hovedrollen). Jeg var med det samme vild med sproget, hans flydende måde at fortælle en god historie på. Som at han sidder ved siden af en og bare fortæller...

Senere blev jeg mere modig med gyserne, og Knogler er den bedste af ham jeg endnu har læst! En pageturner uden lige. Meget realistisk, samtidig med at den er utrolig uhyggelig, og det er måske også netop dét der gør den så uhyggelig…

Frit fra hukommelsen har jeg indtil videre nået flg bøger i Stephens forfatterskab:
Thinner, Running man, Rage, Hearts in Atlantis, The Long walk, Den Grønne Mil, Tågen, Roadwork, Dead Zone, Begærets Butik, Rose Madder, Pigen der elskede Tom Gordon, Regulatorerne, Geralds Farlige leg... evt. flere.... Måske vil der komme anmeldelser af nogle af dem senere.

Billedet er hentet her

Ingen kommentarer: