mandag den 1. januar 2007

Bitter men humoristisk Sønderjyde

.
Med venlig deltagelse, af Erling Jepsen.
Læst: December 06

En slags fortsættelse til "Kunsten at græde i kor", og det er en fornøjelse at læse om Allan, der nu er blevet voksen. Miljøet er provinsen i Sønderjylland, og det er helt ufatteligt så mange skeletter den stakkels familie har i skabet. Jeg synes det er meget let at identificere sig med Allan, og nød at læse bogen. Humoren er der - imellem alt det triste og groteske...

Note: skrevet 15. november 2007
Den er i øvrigt meget aktuel for tiden, da den spiller på Stærekassen i øjeblikket, med Ghita Nørby som den skyklapbærende mor, og Jens Albinus som den frustrerede Allan. Jeg så det i fredags, men den var altså ikke god nok til at holde mig vågen. Min ledsager var dog meget begejstret for stykket, og det er anmelderne generelt også.


Andre bøger af Erling Jepsen jeg har læst og vil anbefale:

Kunsten at græde i kor - Den bedste! Sjældent at bøger får mig til at skraldgrine, men det gjorde den her - selvom (eller måske netop?) fordi den er så tragisk.

Frygtelig lykkelig - Det er længe siden jeg har læst den, men jeg husker den som god, og jeg husker den som havende en absurd slutning der er helt ude af proportioner, men som alligevel passer godt til bogen!

Ingen kommentarer: