søndag den 20. maj 2007

Skandinavisk krimidronning?

.
Stenhuggeren – Camilla Läckberg
Læst maj 07

Aaaah ja! Når man ikke har penge til at smide 299,- hver gang én af yndlingsforfatterne har været ude med pennen, så må man pænt stille sig i kø på biblioteket og vente på at det bliver ens tur til at låne… Denne tredje bog om Patrik og Erica var bestemt værd at vente på!

Jeg mødte Erica første gang i Isprinsessen for et lille år siden. En ganske gedigen krimi, og godt skrevet af en debutant at være. Hvis ikke det var for personskildringen af Erica, tror jeg bare den var røget i glemslen som en femi-krimi der dog er bedre end Liza Marklund. Men fordi Ericka skildres så autentisk, så får man mere lyst til bare at lære hende at kende. Hun er en figur i en bog, men dog så menneskelig! Det er ikke noget jeg ved, overhovedet, men jeg ser så mange ligheder mellem forfatteren og karakteren, så der må bestemt være et selvbiografisk aspekt her.

Den næste bog i rækken var Prædikanten, som hjalp mig til at aflede mine tanker da jeg var indlagt. spændende, at selv en depressiv orkede at læse den! Der er gys, der er psykologi, der er historie – og så er der chicklit-delen som heldigvis ikke tager for meget plads. Meget bedre end etteren, og ih hvor jeg glædede mig til Stenhuggeren!

De fleste anmeldere var enige om, at hun nogen gange udpenslede stemningen for meget – der var en der skrev ”det bliver jo ikke mere uhyggeligt af at man skriver det”. Så jeg var lidt nervøs for, om den gæve Camilla var faldet lidt af på den? Det er hun bestemt ikke. Hun er ikke nogen digter, det handler ikke om at skrive smukt. Hun er en håndværker, og hun kan skrue et indviklet plot sammen og smide et spændende persongalleri ned i.

Forhåbentlig kan hun også slå Marklund af banen? Personligt mener jeg at hun gjorde det allerede med den første bog, men det er nok også kun et spørgsmål om tid før ingen ved hvem Liza Marklund er, og alle ved hvem Camilla Läckberg er!

De næste to bøger i serien hedder Olycksfåglen og Tyskungen, og jeg venter spændt på at de bliver oversat til dansk, for mit svenska är inta jättebra...

OBS: Foto: Camilla Läckberg

Ingen kommentarer: