torsdag den 24. maj 2007

Se Dagens Lys

.
Se dagens lys - Svend Åge Madsen
Læst maj 07

På Store Bededag (den såkaldte ’Rødbededag’), lukkede jeg tilfældigt op for fjernsynet og en dansk film var lige begyndt. Jeg ser en mand vågne op ved siden af en kvinde og hører replikken ”Nå er det os der skal være sammen i dag?” og bliver straks nysgerrig. Det altid hjælpsomme Tekst-tv kan oplyse, at det er en filmatisering af Svend Åge Madsens fremtidsroman ”Se dagens lys” fra 1980. Straks er jeg endnu mere nysgerrig, og jeg sætter mig straks til se hele filmen.

Jeg var så betaget, at jeg straks måtte læse den! Som altid er bogen jo anderledes end filmen, og det var fint, for så fik jeg en ny oplevelse af fortællingen. Der er fx nogle personer der er markant anderledes i bogen end i filmen; men overordnet er temaet det samme: Hvad er bedst? Tryghed og forudsigelighed, eller at der sker noget nyt hver eneste dag?

Bogen sætter virkelig nogle tanker i gang! Jeg er normalt ikke til science fiction, fremtidsromaner eller eventyr; og ville aldrig være faldet for SÅM’s bog, hvis ikke jeg havde set filmen (som for øvrigt indeholder en masse kendte, danske skuespillere).

Bonusinfo om Svend Åge Madsen: Han har skrevet en bog der hedder ”Syv Aldres Galskab”. Titlen stammer fra dengang han boede/var (?) i USA og blev kaldt Seven Ages Madnes fordi de ikke kunne udtale hans navn. [Kilde: M.]

Ingen kommentarer: