tirsdag den 10. april 2007

Privatdetektiver, nej tak!

.
Din, til døden - Gunnar Staalesen
Påbegyndt april 07

Min interesse for de skandinaviske krimiforfattere har nu ført mig til Norge, til Gunnar Staalesen, som skriver om privatdetektiven Varg Veum. Bogen er nr 2 i rækken af Varg Veum-krimier og er skrevet i 1979. Jeg er kommet halvvejs igennem, men jeg giver op nu. Jeg bryder mig ikke om ham, Varg. Han irriterer mig, med sine kluntede Chandler'ske bemærkninger. En privatdetektiv i jeg-person fører uundgåeligt en til at tænke på Philip Marlowe, og ham har jeg altså aldrig været særlig god til. Dan Turèll elskede disse film noir krimier, og det er da også dem som Mord-serien er bygget op på. Jeg kan lide Mord-serien - men kun pga. Dans sprog og beskrivelserne af København. Ikke for plottet, og bestemt ikke for den hardcore navnløse journalist der drikker whisky til morgenmad.

Nej, privatdetektiver er umiddelbart ikke noget for mig, så jeg lægger Varg Veum på hylden og går i stedet i gang med en af de helt store indenfor krimi-genren: Edgar Allen Poe!

Ingen kommentarer: