onsdag den 25. april 2007

Københavnerlitteratur

.
Her står du - Peder Frederik Jensen
Læst 24-25. april 07

De fleste bøger jeg læser, er bøger som jeg har fundet anbefalinger på Nettet, i aviser eller fra venner, og som jeg så har reserveret på biblioteket. Det er sjældent jeg "græsser" (som det hedder på biblioteksfagsprog) på hylderne, men mit lokale bibliotek har en fin udstillingsreol, som jeg altid lige lurer på, på vej hen til hylden efter mine bestilte bøger.

Således fangede mine øjne denne lille bog, og jeg blev straks grebet af både titlen og coveret. Uden at vide noget som helst om den, gik jeg i gang og efter to dage i "selskab" med hovedpersonen Adam blev jeg forelsket. Denne unge mand, som bare driver rundt i København og på må og få... Han lider af lidt paranoid angst, men det er sådan set ikke dét der er det dominerende i romanen. Men hvad er så? Livet, I guess... Når man har rundet de 30 år, og ikke prioriterer villa, vovhund og volvo, og dermed ikke passer ind i de rammer som samfundet har lagt for de som er "voksne". Det er dét der gør, at jeg så let kunne identificere mig med Adam.

Det er en "Københavner"-bog. Forstået på den måde, at der nævnes en lang række værtshuse og vejnavne, som jeg efterhånden kender så godt. Det er altid fint at læse en bog og genkende de steder der bliver beskrevet. På den måde er det også let at sætte sig ind i hovedpersonens verden, fordi man faktisk har frekventeret de samme værtshuse som ham.

OBS: Desværre havde der indsneget sig en faktuel fejl, som irriterer mig. Forfatteren skriver, at Peugeot har lavet en bilmodel ved navn Picasso. Alle ved, at det er Citroën der har lavet Picasso-modellen, og ikke konkurrenten Peugeot. Som forfatter bør man have sit research i orden!

Benn Q Holm
En anden forfatter der også skildrer det københavnske miljø, og som jeg sætter stor pris på, er Benn Q Holm, som jeg varmt kan anbefale. Især Hafnia Punk, Sommer og Album er meget læseværdige. Den Ukendte og Frederik Wenzels Rejse når ikke helt op i samme højder, men er man fan af Benns skrivestil og person/miljø-skildringer går de absolut an.

Ingen kommentarer: