søndag den 16. juni 2013

L*** min far lukker ud /Justin Halpern

aaaaaa
Roman. Gyldendal. 2013. 178 sider.
Klik her for at se beskrivelse & handling (fra Saxo)


Forfatteren, Justin Halpern, flyttede ind hos sin far da hans kæreste var gået fra ham. Hans far er en mand der siger lige hvad der passer ham, og det passer ham ofte at sige noget med lort eller røv. Justin begyndte at tweete farens kommentarer i 2009, og ret hurtigt fik han mange, mange følgere. Pt over 3 mio! Det blev til en sitcom med selveste William Shatner i hovedrollen - og nu denne bog.

Jeg var en af dem der fulgte ham på Twitter da han begyndte, og de sarkastiske tweets har givet mig mange gode grin. Så meget grinede jeg dog ikke da jeg læste bogen.

Det er anekdoter om faren, opvæksten og familien, og de er søde og lidt sjove, men det er de korte tweets der giver mest, og dem er der ikke nok af. Desuden taber de lidt i den danske oversættelse, synes jeg. Men det var let læsning og et møde med en far der er kærlig og ganske vis - under al sarkasmen.

Smagsprøver på tweets:

Om vandrutsjebaner
"Prøv du den bare. Jeg skal kraftedeme ikke ryge ned i et bassin fuld af niåriges pis-"

Om at spørge om slik under Schindlers liste
"Vil du have slik nu? De smider folk i gaskammeret, og så vil du fandeme have M&M's."

Om bacons medicinske effekt
"Du bekymrer dig for meget. Spis noget bacon... Jeg ved sgu ikke, om bacon får dig til at få det bedre, jeg har bare stegt for meget."

Om at blive taget i at ryge marihuana
"Var det ikke fedt? ... Synes du virkelig ikke? Så er vi sgu godt nok ikke enige. Men det skal du ikke sige til din mor, at jeg har sagt. Sig til hende, at jeg råbte ad dig og kaldte dig et fjols. Faktisk skal du slet ikke sige noget. Nu er jeg fandme paranoid, og jeg har ikke engang røget noget."

Om at vide, hvornår man har trænet nok
"Jeg har brugt en time på den maskine nu. Jeg sveder, og jeg skal skide. Hvor er mit mavebælte? Træningen er slut."

Ingen kommentarer: