lørdag den 9. februar 2013

Rystet spejl /Søren Ulrik Thomsen

aaaaaa
Digte. Gyldendal. 2011. 55 sider.
Klik her for at se beskrivelse & handling

Jeg har kredset om denne bog længe, og har af og til snuppet et digt eller to i en stille stund i Bogladen... Nu har jeg lånt den på biblioteket, og nu ønsker jeg mig den! Det er helt sikkert en af dem der skal læses ofte.
Der var mange af digtene der greb mig, og næste gang jeg læser den, vil det sikkert være nogle andre.

Jeg kommer til at tænke på Dan Turèlls "Tja-a cha-cha", som han skrev lige før han døde. Mange af digtene har samme melankolske stemning, men med mere håb. Samme visdom og samme talent med alfabetet.

Her er bare ét eksempel på hvorfor jeg må eje den bog :)

Hvert år på den dato
der tilfældigvis blev din fødselsdag
tager vi toget til Århus
for at besøge din grav
som nu engang er det sted her i verden
hvor du ikke er.
På turen op gennem byen køber vi blomster
og taler som på enhver anden dag
indtil vi står foran stenen.
Og på vej tilbage regner det altid.
Eftersom intet af dette giver mening
og alligevel finder sted
må det være af største betydning.

(Hvert år på den dato, side 17)

God anmeldelse fra Litteratursiden

Mulighed for at debattere på Litteratursiden

Ingen kommentarer: