torsdag den 4. april 2013

Minna mangler et øvelokale /Dorthe Njors

aaaaaa
Roman. Samleren. 2013. 91 sider.
Klik her for at se beskrivelse & handling (fra Saxo)


Jeg faldt over bogen her i forbindelse med materialevalg, og reserverede den straks på grund af den interessante titel. Da jeg fik den i hænderne, opdagede jeg, at den var skrevet i en slags digt-form, med 1-linies sætninger.

Fik straks modstand på at læse den, og tænkte, at det nok var en bog man kun fik noget ud af, hvis man har læst litteraturvidenskab i mange år...

Jeg skimmede dog den første side, og så den næste, og den næste igen, og så var jeg i gang. Jeg blev meget hurtigt fanget af historien om Minna, som jeg først syntes var en irriterende person, men som fik min sympati hen ad vejen. Minna har meget humor, og Minna er en sej kvinde, der formår at få sagt nej til sine grænseoverskridende bekendtskaber - sådan da. Jeg lærte et nyt ord: Røvhulsfilter. Et filter der kan være brugbart i mange situationer.

De korte sætninger giver en god rytme, og jeg imponeres af forfatterens talent til at få sagt så meget med så få ord. Der er enkelte passager, som jeg ikke helt fangede, bl.a. noget symbolik med en havfrue, men jeg fik alligevel rigtig meget ud af den korte roman.

Anmelderen fra Litteratursiden er meget begejstret her
og det er Klaus Rothstein også. Han har skrevet sin egen copycat hyldest her

Ingen kommentarer: