fredag den 1. marts 2013

Under dække /James Ellroy


aaaaaa
Krimi. Aschehoug. 2007. 396 sider.
Klik her for at se beskrivelse & handling (fra Københavns Biblioteker)

Det var min kollega og biblioteks-mentor, der anbefalede den her til mig. Titlen og coveret signalerer noget med anden verdenskrig og machomænd - ikke min genre, men jeg stolede på min mentor, og det var med rette.

Det var for mig en roman, snarere end en krimi. Den var spændende nok, men hele plottet var for mig sekundært i forhold til den interessante og sammensatte hovedperson, som gennemgår en udvikling på flere planer. Bogen foregår i 50'ernes USA, og man ER i det miljø når man er der.

Efter at have læst Nicole Krauss, Stephen King og derimellem nogle novellesamlinger, var sproget noget helt andet. Ikke så poetisk som Krauss, ikke så flydende som King, men mere råt og maskulint. Det skulle jeg lige vænne mig til.

Nu er han jo aktuel, da jeg i lørdags så ham få overrakt Palle Roserantz-prisen til Krimimesse i Horsens for sin nye roman "Den røde Gudinde", som du kan læse en anmeldelse af her på Litteratursiden.

Anmeldelse fra Litteratursiden

Ingen kommentarer: