tirsdag den 2. februar 2010

HYPE-notisøren


Hypnotisøren - Lars Kepler
Læst jan/feb 2010

I aftes vendte jeg sidste side i den hypede krimi, som er skrevet af et svensk ægtepar (Alexandra og Alexander Ahndoril) under pseudonymet Lars Kepler. Har ikke formået at finde ud af hvordan de er kommet op med dette navn, så hvis nogen ved det, så smid lige en kommentar ;o)

Jeg har nydt at læse Hypnotisøren, og jeg har læst den ekstremt hurtigt thi dette er en pageturner! Undervejs var der nogle ting der irriterede mig ved karakterernes handlinger. Fx at de ikke sørger for at få politibeskyttelse, at de ikke besvarer deres telefon osv. Ligesom når man ser en gyserfilm og sidder langt ude på sofaen og skriger "Lad være med at gå ovenpå!!!".

Apropos film, så kom jeg sådan til at tænke på en film, hvor Bruce Willis spiller en psykolog der har en terapi-gruppe: Color of Night fra 1994. Selvfølgelig er det dét med gruppen der er sammenlignings-grundlaget. Superspændende thriller, og ligeledes er Hypnotisøren!

Læs den, hvis du kan lide at læse om psykopater. Læs den hvis du kunne lide Stieg Larsson-trilogien. Læs den for at kunne være med på hypen!


(Note 28-01-2011: Har nu læst mig til, at navnet stammer fra Tycho Brahes assistent Johannes Kepler, der angiveligt forgiftede førstnævnte - som Alexandra har skrevet bogen Stjerneborg om. Hvor "Lars" stammer fra vides endnu ikke)

Ingen kommentarer: